Σελίδες

Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

ΣΤΟΙΧΕΙΑ : Η αληθεια Περι της ΨΕΥΤΙΚΗΣ προφητείας του αγιου Αγαθαγγέλου


Περι της λεγόμενης προφητείας του  αγιου Αγαθαγγέλου

Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1751 και διαβάστηκε με συγκίνηση από τους Έλληνες. Συγγραφέας του βιβλίου, όπως αναφέρεται στον πρόλογο, είναι ο Ιερώνυμος Αγαθάγγελος, ιερομόναχος, που γεννήθηκε στη Ρόδο το 1279.

Το βιβλίο το έγραψε ύστερα από συμβολικές οπτασίες που είδε στη Μεσσήνη της Σικελίας. Το ιταλικό κείμενο μεταφράστηκε στα ελληνικά από το Θεόκλητο Πολυειδή, αρχιμανδρίτη της Λιψίας. Το ιταλικό κείμενο όμως δε βρέθηκε πουθενά, γι` αυτό πιστεύεται ότι ο πραγματικός συγγραφέας του βιβλίου είναι ο Θ. Πολυειδής.


Αυτός καταγόταν από τη Θράκη, υπήρξε Αρχιμανδρίτης Πολυανής & Βαρδάρων και μέγας εκκλησιάρχης στο Άγιον Όρος, έζησε σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και γνώριζε πέραν της Ελληνικής και την Λατινική και Γερμανική γλώσσα.

Το έργο έχει επανεκδοθεί πολλές φορές με μεταγενέστερες προσθήκες. Ήταν γνωστό στους Έλληνες πριν την Επανάσταση του 1821 προσφέροντας παρηγορία και ελπίδα για ανάσταση της Ορθοδοξίας και του Γένους. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος του αφορά μεγάλες δυνάμεις της Ευρώπης όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Αυστρία και η Ρωσία, ενώ θεωρεί ως κύριο αντίπαλο της Ορθοδοξίας το Καθολικό και Προτεσταντικό δόγμα. Αναφορές που έγιναν δημοφιλείς μετά την Επανάσταση, όπως περί "ξανθού γένους" (δηλ. Ρώσων) λέγεται ότι είναι προσθήκες του Ρήγα Φεραίου ή των περί αυτόν ώστε να τονώσουν το φρόνημα των Ορθοδόξων.

Δεν θέλω να αναφερθώ περισσότερο στο ποιος έγραψε τις προφητείες ή αν παρουσιαστηκαν ως προφητείες είτε για να τονώσουν το φρόνημα των Ελλήνων ή για πολιτικούς λόγους υπερ των Ρώσων,αλλά στο πως παρουσιάζονται σήμερα.

Το γνωστότερο μέρος της προφητείας την οποία την επισυνάπτω για όποιον θελει να την διαβάσει είναι το α κόλουθο:


Παράθεση:
«Ήκουσα φωνή υπό της Άρκτου ερχομένης, λεγούσης ούτω: Ρωσία, ξύπνησεν γε ουν εκ του ύπνου. Προς εσέ ο λόγος του Αγγέλου και εν τη πρωία του ηλίου αμπλησθήσεται ελαίου η λάμπα σου και πρίν ο ήλιος φανή εν τω ανατολικό ζωδίω, συ μεν εκμανής έση.

Ω φίλη, ιδού τα αριστοπολεμικά σου όργανα, πληρούσι τους αιθέρας μελωδίας.

Οι πολεμισταί και οι ήρωες σου ψάλλουσι τα νικητήρια, προσκαλούντες σε αναμορφώσαι τον πλανήτην.

Επί τε την χερσόνησον έξεις νίκην και διαβείσα την Ματαιώτιδα λίμνη καταθραύσεις την Ταυρικήν και τα πέριξ μέρη των Σκυθών»

To οποίο παρουσιάζεται ως προφητεία για νίκη των Ρώσων επι των Τούρκων λίγο πριν τα γεγονότα στην Πόλη.

Για να δούμε τι λέει η προφητεία ολόκληρη






Kαι ας δούμε πως την ερμηνευει ο Κοσμας Φλαμιατός(επίσης συννημένη ολόκληρη η ερμηνεία)
Εικόνα

πηγη
ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ΠΟΛΥΕΙΔΗΣ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΑΓΑΘΑΓΓΕΛΟΥ
Γράφηκε Ελληνιστί από τον Αγαθάγγελο στη Σικελία το 1279. Εκδόθηκε στο Μιλάνο το 1555 από το Βενεδεκτίνο μοναχό Ιάκωβο Παλαιώτο Ιταλιστί. Το 1751 μεταφράσθηκε στην Ελληνική από τον αρχιμανδρίτη Θεόκλητο Πολυειδή. Βέβαια αργότερα διαπιστώθηκε ότι ο πραγματικός δημιουργός των προφητειών ήταν ο ίδιος ο Πολυειδής.
Οι μελετητές του Αγαθαγγέλου κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι μάλλον ο αρχιμανδρίτης Πολυειδής δημιούργησε τις σοφιστείες του κινούμενος από σφοδρό μίσος εναντίον των Παπιστών (καθολικών) αλλά και από σφοδρή φιλοπάτριδα αγάπη του για επανίδρυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Ο ίδιος άλλωστε ιεράτευε στη Δύση (περιοχή Λειψίας). Οι προρρήσεις του Αγαθαγγέλου κατά τον ιστορικό Ι. Φιλήμονα ωφελούσαν γιατί «το πλήθος εχειραγωγείτο ωφελίμως και από τας οπτασίας του Αγαθαγγέλου, πιστεύον δογματικώς τη μέλλουσσαν μεταβολή της τύχης του…».
Οι προφητείες αυτές κλονίστηκαν κατά το αποτυχημένο κίνημα του 1770 (Κατσώνης – Ορλώφ) και την επακολουθήσασα Ρωσοτουρκική ειρήνη. Η απογοήτευση του λαού μας συνεχίστηκε για περισσότερα από 60 χρόνια. Η έλευση όμως του Όθωνα αναζωπύρωσε τις προρρήσεις του Αγαθαγγέλου στην κοινή γνώμη και το γιατί υπήρχε πρόρρηση στο βιβλίου του Πολυειδούς ειδικά για τη Γερμανία από όπου κατάγονταν ο Όθωνας. Ειδικότερα κατά τη σχετική προφητεία ο Γερμανός αυτοκράτορας θα διέλυε και θα καθυπότασσε «εν εξακουστώ αλλαλαγμώ της δύσεως … την του Ισμαήλ δύναμιν…»/
Ο επελθών όμως Κριμαϊκός πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας διέψευσε όνειρο της «Μεγάλης Ιδέας» του ελληνικού λαού, αφού οι ένοπλες επαναστάσεις στην Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία κατεστάλησαν μετά την κατάληψη του Πειραιώς και των Αθηνών υπό των Αγγλογάλλων συμμάχων των Τούρκων.
Η συνθήκη ειρήνης του 1856 αντί νέων κατακτήσεων στην Ελλάδα άφησε τη χολέρα και την πείνα ως δώρο της ξενοκρατίας στη χώρα.

πηγη
Ο Δαμιανός Δόικος στη μελέτη αυτή, η οποία αποτελεί τμήμα του ευρύτερου αφιερώματος της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ για τον πανηγυρισμό του 1821, ασχολείται με το θέμα του Αγαθάγγελου, τα προφητικά και αποκαλυπτικά στοιχεία καθώς και το μήνυμά του.
Ο συγγραφέας στη σύντομη εισαγωγή του αναφέρεται στις ιστορικές συνθήκες που οδήγησαν στην ανάγκη εμφάνισης χρησμολογιών και καλλιέργησαν το πνεύμα και την ελπίδα για την ελευθερία. Στην κατηγορία αυτή ανήκε και ο Αγαθάγγελος, ο οποίος άσκησε βαθιά επίδραση όχι μόνο στο ηθικό του υπόδουλου γένους αλλά και στους εθνικούς οραματισμούς των ελεύθερων Ελλήνων. Ο συγγραφέας παρουσιάζει συνοπτικά τη γλώσσα, τη δομή, το περιεχόμενο και την πατρότητα του έργου.
Στην πρώτη ενότητα ο συγγραφέας ασχολείται με τον Αγαθάγγελο ως προφητεία, δίνοντας αρχικά την έννοια της προφητείας στην Παλαιά Διαθήκη και συγκρίνοντας την με τα προφητικά στοιχεία του Αγαθάγγελου. Ο συγγραφέας καταλήγει ότι παρά τα κάποια προφητικά στοιχεία που υπάρχουν στο έργο, αυτό δε μπορεί να χαρακτηριστεί ως γνήσια προφητεία.
Στη δεύτερη ενότητα ο συγγραφέας μελετά τον Αγαθάγγελο ως Αποκάλυψη. Αφού δίνει τον ορισμό της βιβλικής αποκάλυψης στη συνέχεια συγκρίνει τα βιβλικά αποκαλυπτικά στοιχεία με τα αποκαλυπτικά του έργου και καταλήγει ότι η αποκάλυψη παρουσιάζεται κατά πολύ πλουσιότερη της προφητείας στον Αγαθάγγελο.
Ο συγγραφέας στην τελευταία ενότητα που αφορά το αγαθαγγελικό μήνυμα υποστηρίζει ότι αυτό είναι θρησκευτικό και εθνικό. Το έργο, βέβαια, δεν περιέχει τόσα ιστορικά δεδομένα ώστε να θεωρείται ή να δικαιολογείται πλήρως ο χαρακτηρισμός του ως «εθνικού ευαγγελίου».
Το άρθρο συνοδεύεται από φωτογραφίες εξώφυλλων του έργου και χειρογράφων του. 

Ορθόδοξη Θεολογική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη - Ορθόδοξη Θεολογική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη
http://www.imdlibrary.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=159

Ο π.Ειρηναίος Δεληδήμος είναι Kαθηγητής Εκκλησιαστικής Ιστορίας στο τμήμα Θεολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων. Κατάγεται από την Έδεσσα και διαμένει στη Θεσσαλονίκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου